czwartek, 5 kwietnia 2012

Igrzyska Śmierci

Ale nie o filmie będzie mowa, ale jego drukowanych podstawach :)

Z okazji premiery tytułowego filmu Empik przygotował wyjątkowo dobrą promocję na trylogię Suzanne Collins. Zachęcona wieloma pozytywnymi recenzjami tych książek zakupiłam "Igrzyska Śmierci", "W pierścieniu ognia" i "Kosogłos" za niecałe 59 zł. Dla zainteresowanych trój-pak tych książek powinien nadal być dostępny w stacjonarnych księgarniach sieci Empik za cenę 2 książek w cenie 1 - czyli 69 zł. Ja swój zestaw kupiłam ponad tydzień temu przez Internet, gdy na fb Empiku pojawiło się info o promocji. Cena uważam bardzo dobra, więc niezastanawiałam się zbyt długo i...

...właśnie wczoraj wieczorem zaczęłam czytać. Jestem zachwycona opiniami o tej powieści. Okładka i opakowanie trój-paku pokryte są cytatami recenzentów lub nawet innych sławnych twórców (np. Stephenie Meyer). Pierwsze rozdziały bardzo mnie zainteresowały, choć tekst jest zdecydowanie mniej obfity w opisy niż inne książki fantasy. Narratorką powieści jest główna bohaterka szesnastoletnia Katniss Everdeen. Akcja szybko się zawiązuje i zaciekawia - co będzie działo się dalej? Niesamowite jest dla mnie to, że historia, którą często opisują jako przeznaczoną dla młodzieży, jest okrutna i niesamowicie prawdziwa. Choć wszystko jest literackim tworem nie można się pozbyć wrażenia, że przez różne czynniki i bieg historii ludzie są gotowi  innym ludziom zaserwować taki los. O czym mowa? O Głodowych Igrzyskach, na potrzeby których wybiera się z ludności poszczególnych dystryktów państwa dzieciaki między 12. a 18. rokiem życia, do obowiązkowego udziału we wspomnianych igrzyskach. Zasady proste - tylko jeden z uczestników może przeżyć i w ten sposób wygrać te okrutne zawody. A wszystko transmitowane na cały kraj ku uciesze rządzących i wpływowych oraz rozpaczy rodzin uczestników. Dla mnie zarys tej historii brzmi zbyt brutalnie by polecać serię zbyt młodym czytelnikom. 

Tutaj jednak chciałabym zaznaczyć, że to moje pierwsze przemyślenia i uwagi dotyczące fabuły, gdyż nie doszłam do opisu żadnych krwawych i morderczych scen. Po prostu zdziwiło mnie jak opowiadana historia, jej powaga i głębia, kontrastuje z nazwaniem tej literatury młodzieżową. Wydawało mi się, że takowa powinna być lekka, śmieszna i przyjemna - ale jeżeli w tym momencie uwłaczam młodzieży to niechcący i  bardzo za to przepraszam! Na pewno nie to jest moim celem - tylko tak niesamowicie nie pasuje mi historia o nastolatkach mordujących się nawzajem jako powieść właśnie dla nastolatków. To jest również niesamowite w tej sadze - opowieść o bardzo młodych ludziach postawionych w sytuacjach, z którymi nawet dorośli nie potrafili by sobie poradzić. 

Już sam pomysł na taką fabułę i to, że w momencie intryguje i daje do myślenia, znaczy (już na początku), że będę czytać wyjątkową książkę. 

Lubię to! ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz